År 6


Slöjduppgift Pall med dyna

LPP för år 6
Mål för arbetsområdet

Du ska arbeta med både textil och trä och göra en pall med tillhörande sittdyna. Du ska ta reda på fakta om material och funktion av en pall. Du kommer att få inspiration och information om symboler och använda dig av det när du ska tolka ditt slöjdföremåls uttryck.
Uppgift
Du ska göra en pall i träslöjden och en dyna som passar till pallen på textilslöjden.
Arbete och arbetsformer
·         Vi kommer att diskutera tillsammans om var man kan hitta inspiration och hur man kan utveckla den.
·         Vi kommer att ha en genomgång av vilka olika tekniker man kan använda.
·         För att du ska kunna motivera tillvägagångssätt och material så behöver du ta reda på fakta om de olika material som du ska använda och du behöver känna till något om dess miljöpåverkan som sker vid framställningen av den.
·         Du ska välja vad du ska göra och göra en skiss där storlek och materialval framgår. (Lämnas in senast efter v. 36 lektionen)
·         Efter val av produkt, material och tekniker gör du en planering och ritning av hur du ska genomföra ditt arbete. (Lämnas in senast efter v. 37 lektionen). Motiveringar till dina val ska finnas med i planeringen.
·         Du ska kontinuerligt under arbetets gång dokumentera vad och hur du gör. Detta gör du genom att vid varje lektionstillfälle skriva dagbok eller fotografera olika moment och skriva kortare kommentarer i datorn, Ipad, anteckningsbok eller mobilen. Du kan också välja att göra en film. Glöm inte att träna på att använda slöjdspecifika ord.
·        Slöjdföremålet lämnas in för bedömning v. 49 och kompletteringar v. 51
·        När arbetet är klart, ska du göra en värdering. Du ska motivera dina val, analysera arbetsprocessen som ledde fram till slutprodukten och tolka ditt slöjdföremåls uttryck. Denna ska vara digital och du ska också ha ett fotografi som visar ditt slöjdföremål (Lämnas in senast efter v. 49 lektionen).
Tid för arbetsområdet
Terminen.
Syfte
Du kommer att få utveckla din förmåga att:
• formge och framställa en pall med tillhörande dyna i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
• välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets-och miljöaspekter,
• analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp,
• tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck. 
Centralt innehåll
• Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter.
• Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
• Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
• Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
• Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
• Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter.
• Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, till exempel i en loggbok.
• Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
• Hur symboler och färger används inom barn- och ungdomskulturer och vad de signalerar. 
Bedömning


Syfte:
Bedömningen avser elevens förmåga att
 
E
 
C
 
A
Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hant-verkstekniker
Du kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruk-tioner.
 
Du kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruk-tioner.
Du kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
Du kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
Du kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt framställa enkla slöjd-föremål i olika material utifrån instruktioner.
Du kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
I arbetet med några hantverks-tekniker kan du använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
I arbetet med några hantverks-tekniker kan du använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
 
Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets-och miljöaspekter
Du kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
Du kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
Du kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial och sådant som du själv har sökt upp.
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer du tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till dina val.
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer du tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till dina val.
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer du tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till dina val.
Under arbetsprocessen bidrar du till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer du handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer du handlingsalternativ som leder framåt.
 
Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Du kan ge enkla omdömen om din arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
 
Du kan ge utvecklade omdömen om din arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
Du kan ge välutvecklade omdömen om din arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck
Du tolkar du slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
Du tolkar du slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
Du tolkar du slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.


V.35 Genomgång av LPP. Diskussion om olika inspirationskällor och olika tekniker som du kan använda. 
V.36 Lämna in skiss med mått och materialval. (Redovisning av idé och formgivning.)  Läxa: Söka fakta om olika material. I böcker och på internet.
V37. Lämna in din planering med motiveringar till dina olika val. (Redovisning av val av hantverkstekniker, material och tillvägagångssätt.)
V.49 Lämna in ditt slöjdföremål (så långt det är färdigt). Lämna in din värdering av arbetsprocessen och slöjdprodukten.
V.51 Sista dagen att lämna in slutprodukten + tillägg till utvärderingen.