Slöjduppgift med inspiration från arkitekturen
LPP för år 8
Mål för
arbetsområdet
Du
ska med inspiration från något arkitektoniskt föremål eller byggnad formge
och framställa ett slöjdföremål, där du kombinera minst två olika tekniker
och material (textil och trä/metall).
|
Uppgift
Du ska välja ett välkänt byggnadsverk och låta dig
inspireras av det när du formger ditt föremål. Sök gärna på nätet. Var så
uppfinningsrik som möjligt och skapa något där man kan koppla
inspirationskällan till din idé. Din inspirationskälla ska alltså inte
avbildas. Du ska dock i din dokumentation kunna tala om vilken
inspirationskälla du haft samt visa vilken koppling du gjort.
Arbete och
arbetsformer
·
Vi kommer att diskutera tillsammans om var man
kan hitta inspiration och hur man kan utveckla den samt se på korta videoklipp
av kända byggnader.
·
Vi kommer att ha en genomgång av vilka olika
tekniker man kan använda.
·
Vi ska titta på hur slöjdföremål kan ge uttryck
för etnisk och kulturell identitet. Och prata om hur man kan få med en
historisk, kulturell eller etnisk aspekt i sitt skapande och vad för slags
produkter det kan bli.
·
För att du ska kunna motivera tillvägagångssätt och
material så behöver du ta reda på fakta om de olika material som du ska använda
och du behöver känna till något om dess miljöpåverkan som sker vid
framställningen av den.
·
Du ska välja vad du ska göra och gör en skiss
där storlek och materialval framgår. (Lämnas in senast efter v. 35 lektionen)
·
Efter val av produkt, material och tekniker gör du
en planering och ritning av hur du ska genomföra ditt arbete. (Lämnas in senast
efter v. 37 lektionen). Motiveringar till dina val ska finnas med i
planeringen. Alla förändringar du gör, nya lösningar du kommer på, detaljer du
ändrar eller lägger till under arbetets gång ska skrivas in i planeringen.
·
Du ska kontinuerligt under arbetets gång
dokumentera vad och hur du gör. Detta gör du genom att vid varje
lektionstillfälle skriva dagbok eller fotografera olika moment och skriva
kortare kommentarer i datorn, Ipad, anteckningsbok eller mobilen. Du kan också
välja att göra en film. Glöm inte att träna på att använda slöjdspecifika ord.
·
(Slöjdföremålet lämnas in för bedömning v. 49
och slutprodukten v. 51)
·
När arbetet är klart, ska du göra en värdering.
Du ska motivera dina olika val, analysera både slutprodukten och
arbetsprocessen som ledde fram till den. Du ska använda dig av slöjdspecifika
begrepp. Denna ska vara digital och du ska också ha ett fotografi som visar
ditt slöjdföremål.
·
Du ska också reflektera över och tolka en klasskamrats
slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck – hur syns det vad det var som
inspirerade henne/honom?
Tid för
arbetsområdet
Höstterminen. (Väljer du att göra en mindre
omfattande arbetsuppgift förväntar vi oss att du gör ytterligare arbetsuppgifter.)
Syfte
Du kommer att få utveckla din förmåga att:
• formge och
framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och
hantverkstekniker,
• välja och
motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och
utifrån kvalitets-och miljöaspekter,
• analysera
och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp,
• tolka
slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt
innehåll
Slöjdens
material, redskap och hantverkstekniker
• Metall, trä
och textil, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material,
till exempel nyproducerade och återanvända material.
• Redskap och
maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt
sätt.
• Två-och
tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de
kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
• Arbetsmiljö
och ergonomi, till exempel ljudnivå och arbetsställningar.
Slöjdens
arbetsprocesser
• Slöjdarbetets
olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur
delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
•
Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
•
Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet.
Slöjdens
estetiska och kulturella uttrycksformer
• Egen
formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
• Slöjd och
hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell
identitet.
Slöjden i
samhället
• Olika
material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Bedömning:
Syfte:
Bedömningen avser elevens förmåga att
|
E
|
C
|
A
|
Formge och framställa föremål i olika material med
hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
|
Du kan på ett enkelt och
delvis genomarbetat sätt formge ….
|
Du kan på ett utvecklat
och relativt väl genom-arbetat sätt
formge ….
|
Du kan på ett
välutvecklat och väl genomarbetat sätt
formge ….
|
och framställa slöjdföremål i olika material utifrån
instruktioner.
|
och framställa slöjdföremål i olika material utifrån
instruktioner och delvis egna
initiativ.
|
och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
|
I slöjdarbetet kan du använda redskap och maskiner
på ett säkert och i huvudsak
fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan du använda redskap och maskiner
på ett säkert och ändamålsenligt
sätt.
|
I slöjdarbetet kan du använda redskap och maskiner
på ett säkert och ändamålsenligt
sätt med precision.
|
|
Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet
utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets-och miljöaspekter
|
Du kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med
hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Du kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet
inspirations-material.
|
Du kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet
inspirations-material och sådant
som du själv har sökt upp.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och
miljöaspekter väljer du tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till dina val.
|
Utifrån syftet med slöjd-arbetet och kvalitets- och
miljöaspekter väljer du tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till dina val.
|
Utifrån syftet med slöjd-arbetet och kvalitets- och
miljöaspekter väljer du tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till dina val.
|
|
Du kan pröva hur material och hantverkstekniker
kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Du kan pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan
kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Du kan systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverks-tekniker
kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
|
Under arbetsprocessen bidrar du till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer du handlingsalternativ som efter någon
bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer du handlingsalternativ som leder framåt
|
|
Syfte:
Bedömningen avser elevens förmåga att |
E
|
C
|
A
|
Analysera och värdera arbets-processer och resultat
med hjälp av slöjdspecifika begrepp
|
Du kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen
med viss användning av slöjd-specifika begrepp och visar då på enkla
samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Du kan ge utvecklade omdömen om arbets-processen med relativt god användning av
slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband
mellan form, funktion och kvalitet.
|
Du kan ge välutvecklade omdömen om arbets-processen med god användning av slöjd-specifika begrepp
och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck
|
Du tolkar slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang
med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika
kulturer.
|
Du tolkar slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna
erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Du tolkar slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar
till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Tid för arbetsområdet:
V34. Genomgång av LPP. Diskussion om olika
inspirationskällor och olika tekniker som du kan använda.
V35. Lämna
in skiss med mått och materialval. (Redovisning av idé och
formgivning.) Läxa: Söka fakta om olika material. I böcker och på internet.
V 37. Lämna
in din planering med motiveringar till dina olika val. (Redovisning av
val av hantverkstekniker, material och tillvägagångssätt.)
V40. OBS! Studiedag Ingen Lektion
V48. OBS! Prao. Arbete med värdering sker hemma.
V48. OBS! Prao. Arbete med värdering sker hemma.
V49. Lämna in ditt slöjdföremål (så långt det är
färdigt). Lämna in din värdering av arbetsprocessen och
slöjdprodukten.
V51. Sista dagen att lämna in slutprodukten +
tillägg till utvärderingen.