År 8

Slöjduppgift med inspiration från arkitekturen
LPP för år 8 

Mål för arbetsområdet
Du ska med inspiration från något arkitektoniskt föremål eller byggnad formge och framställa ett slöjdföremål, där du kombinera minst två olika tekniker och material (textil och trä/metall). 
 
Uppgift
Du ska välja ett välkänt byggnadsverk och låta dig inspireras av det när du formger ditt föremål. Sök gärna på nätet. Var så uppfinningsrik som möjligt och skapa något där man kan koppla inspirationskällan till din idé. Din inspirationskälla ska alltså inte avbildas. Du ska dock i din dokumentation kunna tala om vilken inspirationskälla du haft samt visa vilken koppling du gjort. 

Arbete och arbetsformer
·         Vi kommer att diskutera tillsammans om var man kan hitta inspiration och hur man kan utveckla den samt se på korta videoklipp av kända byggnader.
·         Vi kommer att ha en genomgång av vilka olika tekniker man kan använda.
·         Vi ska titta på hur slöjdföremål kan ge uttryck för etnisk och kulturell identitet. Och prata om hur man kan få med en historisk, kulturell eller etnisk aspekt i sitt skapande och vad för slags produkter det kan bli.
·         För att du ska kunna motivera tillvägagångssätt och material så behöver du ta reda på fakta om de olika material som du ska använda och du behöver känna till något om dess miljöpåverkan som sker vid framställningen av den.
·         Du ska välja vad du ska göra och gör en skiss där storlek och materialval framgår. (Lämnas in senast efter v. 35 lektionen)
·         Efter val av produkt, material och tekniker gör du en planering och ritning av hur du ska genomföra ditt arbete. (Lämnas in senast efter v. 37 lektionen). Motiveringar till dina val ska finnas med i planeringen. Alla förändringar du gör, nya lösningar du kommer på, detaljer du ändrar eller lägger till under arbetets gång ska skrivas in i planeringen.
·         Du ska kontinuerligt under arbetets gång dokumentera vad och hur du gör. Detta gör du genom att vid varje lektionstillfälle skriva dagbok eller fotografera olika moment och skriva kortare kommentarer i datorn, Ipad, anteckningsbok eller mobilen. Du kan också välja att göra en film. Glöm inte att träna på att använda slöjdspecifika ord.
·         (Slöjdföremålet lämnas in för bedömning v. 49 och slutprodukten v. 51)
·         När arbetet är klart, ska du göra en värdering. Du ska motivera dina olika val, analysera både slutprodukten och arbetsprocessen som ledde fram till den. Du ska använda dig av slöjdspecifika begrepp. Denna ska vara digital och du ska också ha ett fotografi som visar ditt slöjdföremål.
·         Du ska också reflektera över och tolka en klasskamrats slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck – hur syns det vad det var som inspirerade henne/honom? 

Tid för arbetsområdet
Höstterminen. (Väljer du att göra en mindre omfattande arbetsuppgift förväntar vi oss att du gör ytterligare arbetsuppgifter.) 

Syfte
Du kommer att få utveckla din förmåga att:
• formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
• välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets-och miljöaspekter,
• analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp,
• tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck. 

Centralt innehåll
Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker
• Metall, trä och textil, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material.
• Redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
• Två-och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
• Arbetsmiljö och ergonomi, till exempel ljudnivå och arbetsställningar.

Slöjdens arbetsprocesser
• Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
• Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
• Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet.
Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer
• Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
• Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.
Slöjden i samhället
• Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv 

Bedömning: 

Syfte:
Bedömningen avser elevens förmåga att
 
E
 
C
 
A
Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
Du kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge ….
Du kan på ett utvecklat och relativt väl genom-arbetat sätt formge ….
Du kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge ….
och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
I slöjdarbetet kan du använda redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
I slöjdarbetet kan du använda redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
I slöjdarbetet kan du använda redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets-och miljöaspekter
Du kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
Du kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirations-material.
Du kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirations-material och sådant som du själv har sökt upp.
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer du tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till dina val.
Utifrån syftet med slöjd-arbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer du tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till dina val.
Utifrån syftet med slöjd-arbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer du tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till dina val.
Du kan pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
Du kan pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
Du kan systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverks-tekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
Under arbetsprocessen bidrar du till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer du handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer du handlingsalternativ som leder framåt
Syfte:
Bedömningen avser elevens förmåga att
E
C
A
Analysera och värdera arbets-processer och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Du kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjd-specifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
Du kan ge utvecklade omdömen om arbets-processen med relativt god användning av
slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
Du kan ge välutvecklade omdömen om arbets-processen med god användning av slöjd-specifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck
Du tolkar slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
Du tolkar slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
Du tolkar slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.

 
Tid för arbetsområdet:

V34. Genomgång av LPP. Diskussion om olika inspirationskällor och olika tekniker som du kan använda. 
V35. Lämna in skiss med mått och materialval. (Redovisning av idé och formgivning.) Läxa: Söka fakta om olika material. I böcker och på internet.
V 37. Lämna in din planering med motiveringar till dina olika val. (Redovisning av val av hantverkstekniker, material och tillvägagångssätt.)
V40. OBS! Studiedag Ingen Lektion
V48. OBS! Prao. Arbete med värdering sker hemma.
V49. Lämna in ditt slöjdföremål (så långt det är färdigt). Lämna in din värdering av arbetsprocessen och slöjdprodukten.
V51. Sista dagen att lämna in slutprodukten + tillägg till utvärderingen.