År 7

ReMAKE TM/TX

Ett sammarbete med Lions Höllviken Räng.

LPP I SLÖJD för år 7

Mål för arbetsområdet

Ni ska få en förståelse för hållbar utveckling genom att göra om gamla föremål och visa era kunskaper i textil-, trä- och metallslöjd.


Arbete och arbetsformer
Få information om hur Lions arbetar med hållbar utveckling och socialt ansvar.
Ni ska sedan i en grupp om 3-4 elever redesigna en möbel utifrån inspiration från ett bildspel med olika omgjorda föremål och slöjdtekniker. Möbeln ska ha inslag av både textil och trö/metall. Resultatet ska sedan ställas ut på Ekotorget på skolan och möblerna säljs sedan i Lions regi.
Arbetet ska dokumenteras under arbetsprocessen i form av en film som publiceras på skolans Youtubekanal
Du ska i slutet av arbetet skriva en individuell värdering och tolka och bedöma en annan grupps arbete.

Krav
Möbeln får inte vara större än ca 80 x 80cm.
Möbeln ska bearbetas minst med både textil- och trätekniker.

Tid för arbetsområdet
Aug-Nov. 14 Nov Ekotorget.

Syfte
Du kommer att få utveckla din förmåga att:
•formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
•välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets-och miljöaspekter,
•analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
•tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Centralt innehåll
Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker
•Metall, trä och textil, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material.
•Handverktyg, redskap och maskiner hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
•Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarv­ning. Begrepp som används i samband med dessa.
•Två-och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
•Arbetsmiljö och ergonomi, till exempel ljudnivå och arbetsställningar.
Slöjdens arbetsprocesser
•Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
•Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
•Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet.
Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer
•Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
•Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
•Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.
•Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.
Slöjden i samhället
Design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet.
•Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

Bedömning

Syfte:
Bedömningen avser elevens förmåga att
E
C
A
Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverks-tekniker
Du kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
Du kan på ett utvecklat och relativt väl genom-arbetat sätt formge slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
Du kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
Du kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
Du kan på ett utvecklat och relativt väl genom-arbetat sätt framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
Du kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
I slöjdarbetet kan du använda redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
I slöjdarbetet kan du använda redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
I slöjdarbetet kan du använda redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
Du kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
Du kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirations-material.
Du kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirations-material och sådant som du själv har sökt upp.



Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets-och miljöaspekter
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer du tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till dina val.
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer du tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till dina val.
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer du tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till dina val.
Dessutom kan du pröva hur material och hantverks-tekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
Dessutom kan du pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
Dessutom kan du systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
Under arbetsprocessen bidrar du till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer du handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer du handlingsalternativ som leder framåt.
Analysera och värdera arbets-processer och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Du kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjd-specifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
Du kan ge utvecklade omdömen om arbets-processen med relativt god användning av
slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
Du kan ge välutvecklade omdömen om arbets-processen med god användning av slöjd-specifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck
Dessutom tolkar du slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
Dessutom tolkar du slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
Dessutom tolkar du slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.

Tid för arbetsområdet:
Vecka
35 Genomgång av LPP. Besök av Lions och en insikt i deras verksamhet.
36 Studiebesök på Lions. Vi väljer ut möbler att renovera.
37 Lämna in din planering med motiveringar till dina olika val. (Redovisning av val av hantverkstekniker, material och tillvägagångssätt.)
45 Lämna in ditt slöjdföremål.
46 Lämna in din värdering av arbetsprocessen och slöjdprodukten.
Utställning på ekotorget.